Sunday 12 June 2011

Terenganu julang Piala FA 2011.

Terengganu 2-1 Kelantan
Nurul Azwan Roya
Daudsu Jamalludin (OG)
Ahmad Nordin Alias

Posesi bola : Terengganu (52%) Kelantan (48%)
Percubaan/tepat : Terengganu (10/6) Kelantan (10/5)
Penjuru : Terengganu (8) Kelantan (4)
Kad kuning : Terengganu (7) Kelantan (5)
Kad Merah : Terangganu (0) Kelantan (0)

Ulasan separuh masa pertama :
Terengganu menunjukkan kawalan bola yang baik serta hantaran hantaran yang tepat manakala Kelantan mengambil masa untuk mendapat rentak. Kedua dua pasukan banyak melakukan serangan melalui pemain pemain sayap. Separuh masa pertama berakhir dengan 0-0.

Ulasan separuh masa kedua :
Pasukan Kelantan mula mendapat rentak serangan mereka. Chanturu dan Nurul Azwan Roya mula merobek benteng Terengganu dengan larian larian pantas dan mengelirukan. Pada minit ke 80, Nurul Azwan Roya menjaringkan gol yang cantik apabila beliau berlari melepasi pemain pertahanan Terengganu sebelum menyungkit bola melepasi penjaga gol Terengganu. Menuju masa penamat, pemain Kelantan memulakan taktik 'membuang masa' dan bermain dengan sambil lewa. Peluang ini digunakan sepenuhnya oleh pemain Terengganu untuk menyerang dan hasilnya gol jaringan sendiri oleh Daudsu Jamalludin apabila dia cuba menanduk keluar bola hasil rembatan penyerang Terengganu. Separuh masa kedua berakhir 1-1.

Ulasan masa tambahan :
Terengganu terus mendominasi permainan dan mengekalkan rentak serangan dan Kelantan dilihat bergelut untuk bersaing dengan corak permainan Terengganu. Serangan demi serangan dilancarkan dan akhirnya Terengganu memperoleh gol kemenangan melalui rembatan volley daripada Ahmad Nordin Ismail ketika masa tambahan berbaki 7 minit. Kelantan tersentak dan cuba untuk menyerang tetapi semuanya sudah terlambat dan Kelantan terpaksa menunggu setahun lagi untuk peluang menjulang Piala FA.

Permain terbaik perlawanan :
Joseph Kalang Tie (Terengganu)

No comments:

Post a Comment